وجود فیلتر هوا در خودرو بسیار ضروری است. موتورها شباهت بسیاری به انسان‌ها دارند، همه ما برای اینکه بتوانیم کار کنیم به هوا نیاز داریم. اگر ورودی هوا به موتور را محدود کنید، به درستی کار نمی‌کند، و این چیزی است که در افزایش مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد.

موتورها برای احتراق به اکسیژنی در هوا وجود دارد نیاز دارند، اما آن‌ها فقط هوای خالص نیاز دارند، و قطعا گردوغبار و ذرات ریز نباید همراه آن باشد. اینجا هست که فیلتر هوا به کار می‌آید.

اگر دنبال آن هستید که خودروی شما به درستی کار کند، یکی از مواردی که اهمیت دارد فیلتر هوا می باشد. هنگامی که فیلتر هوا توسط گرد و خاک مسدود شود این موضوع می تواند مشکلاتی را برای موتور ایجاد کند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. و در نتیجه ممکن است متوجه کاهش قدرت، دود کثیف و یا حتی خرابی موتور شوید.

همه فیلترهای هوا به یک شکل و به صورت یکسان ساخته نمی‌شود و انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه فیلتر هوا چه هستند و به چه شکل کار می کنند و همچنین چگونه بهترین فیلتر هوا را برای ماشین خود انتخاب کنیم توضیحاتی ارائه دهیم.

فیلتر هوا چیست؟ و هر آن چه درباره آن باید بدانید !

فیلتر هوای خودرو چیست؟

فیلتر هوا قطعه‌ای است که داخل محفظه ورودی هوا قرار می‌گیرد و از ورود گرد و غبار و کثیفی‌ها به داخل موتور جلوگیری می‌کند. خودروها برای تامین انرژی موتور به ترکیب سوخت و اکسیژن هوا نیاز دارند، از آنجا که هوای ورودی به موتور باید تمیز باشد لذا استفاده از این قطعه در موتور ضروری است.

چرا که فیلتر هوا نه تنها از ورود ذرات بزرگ کثیفی و گردو غبار جلوگیری می کند، بلکه ذراتی را که باعث عدم تعادل مخلوط سوخت و هوا می‌شوند را جذب می‌کند. این موضوع باعث عملکرد و سرعت اشتعال در موتور خودرو می‌گردد.

یک فیلتر هوای خوب علاوه بر عملکرد بهتر موتور، باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. اگر هوای وارد شده داخل موتور دارای ناخالصی باشد، برای رسیدن به قدرت مورد نیاز برای حرکت، توسط موتور؛ سوخت بیشتری لازم است. همچنین جریان مدوام هوای تمیز و تازه در داخل موتور از بیش از حد گرم شدن موتور جلوگیری بعمل می آورد.

از دیگر مزایای استفاده از فیلتر هوای خوب، افزایش کارایی و طول عمر موتور خودوی شما می‌باشد. چرا که ورود کثیفی و سایر ذرات به داخل اتومبیل باعث آسیب به قطعات خودرو می‌گردد.

فیلترهای هوا به دلیل ظرفیت محدودی که دارد، لذا مدتی پس از استفاده ممکن است مسدود شود و عبور هوا از آن به سختی انجام شود. در این صورت نیاز به تعویض آن احساس می گردد. این موضوع باعث تضعیف عملکرد موتور می‌گردد.

فیلتر‌های هوا به دلیل کاری که انجام می‌دهند و ظرفیت محدودی برای جمع‌آوری خاک دارند، می‌توانند مسدود شوند و از عبور هوا جلوگیری کنند. در این صورت نیاز به تعویض دارند. اگر آن را تعویض نکنید، عملکرد موتور شما شروع به کاهش می‌کند و کثیفی نیز می‌تواند با روغن‌موتور مخلوط شود و اضافه‌کاری باعث از بین رفتن اجزای موتور شود.

فیلترها از مواد چین دار که از جنس پنبه، فوم یا کاغذ مصنوعی هستند در اشکال دایره‌ای تخت و استوانه ای تولید می‌شوند

فیلتر‌های هوای خودرو به اشکال مختلفی تولید می‌شوند: پانل های دایره‌ای یا استوانه‌ای. آن‌ها از مواد چین‌دار ساخته‌شده‌اند که هوا را فیلتر می‌کند و ممکن است از پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم ساخته شوند.

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا

فیلترهای هوا کثیف و فرسوده باعث تضعیف در عملکرد موتور خودرو می‌شود. که به تبعه آن این موضوع باعث کاهش قدرت و شتاب خودرو می گردد.

رانندگی در مکان‌هایی که گرد و خاک زیادی دارند مانند جاده های خاکی و روستایی و همچنین در شهرهای آلوده باعث از بین رفتن این قطعه می گردد.

چه زمانی باید فیلتر هوا را تعویض کرد:

  • فیلتر کثیف شود.
  • قدرت ماشین کم شود.
  • چراغ چک موتور روشن شود.
  • ماشین شروع به تولید صداهای عجیب کند.
  • هنگامی که ماشین را روشن می کنید دود غلیظ از آن خارج شود.

انواع فیلتر هوای اسپرت